Dagis/förskola?

Eftersom personen skrev anonymt; Dagis, Dagis, Dagis, Dagis, Dagis, Dagis! Jag är generation Dagis. Jag kommer säga dagis till min dotter, jag kommer säga fröken till mitt barn. Jag vill att mitt barn ska ropa fröken Mia! Inte pedagog Mia!

Jag vet att det är många av de som är fröknar/pedagoger som regerar på att andra säger dagis och fröknar, men det är för att vi är uppvuxna med det! Det är inprintat i hjärnan, iaf på mig, kan ju inte prata för resten av världen direkt ;)

Men när jag va liten, var det dagis, sen förskola sen började man 1an!

Dagis/Förskola, Vad säger du?


Kommentarer
Ellinor

Håller med dej!DAGIS O FRÖKEN HETER DET....kram

2010-10-18 @ 09:15:59
Nadja

Jag säger bara förskolelärarnas namn, sen säger jag dagis till Angelina för hur enklare är inte de för henne att säga än förskola? Och dessutom pratar alla vuxna så här " hur går de på dagis?", angelina skulle ju inte fatta om hon inte lärt sig att de finns två namn men de är samma sak.

2010-10-18 @ 10:14:29
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/
Twiggy - Mamma till Nemo & Gravid

Håller med dig!

Dagis fram tills dom blir 5 för DÅ börjar dom förskola när dom är 5 eller 6, året innan första klass! Jag vill ju ha in Nemo i 1:an redan när han är 6 år! Så jag hoppas det blir förskola för honom när han är 5 :)

2010-10-18 @ 10:20:52
URL: http://twiggzy.blogg.se/
Anonym

Dagis är en gammal version som inte innefattar det pedagogiska arbetet i förskolan. Dagis representerar inte det pedagogiska arbetet, dagis är bara institution. Och man säger inte pedagog heller, utan förskolläraren! Men fröken godtar de flesta!

/Arg förskollärare

2010-10-18 @ 15:21:40
Miku

Haha! De idioter som stör sej på såna småsaker borde nog ta en koll på sina prioriteringar, tycker jag xD

Dagis, heter det.

Inte fan säger ungarna "Idag ska jag gå till förskolan och leka med pedagog Anna-Maria."

Det är "Idag ska jag till dagis och leka med fröken!" Alt. bara namnet.

2010-10-18 @ 16:18:03
URL: http://www.miku-san.babyblogg.se
Anonym

Håller med Er båda, det heter Dagis och Fröken. Svårt att förstå människor som orkar bry sin hjärna med att det skall heta förskola mm. I-lands problem så att säga. Vet att även jag har några som rättar mig när jag säger Dagis, det kommer alltid att heta det för mig.

2010-10-18 @ 16:30:18
maria

DAGIS såklart

Kram

2010-10-18 @ 17:12:46
URL: whttp://www.iahoglund.blogg.se
Emelie- 2barnsmamma<3

Jag håller helt med dig, dagis kommer det alltid heta för mig och fröknar säger jag också. Bara massa trams att det ska heta förskola. Tycker det är tragiskt att dom ska bli "tränade" inför att börja skolan när vissa bara är 1 år.

2010-10-18 @ 18:44:48
URL: http://emeliiewallin.blogg.se/
Sofia Björk

Kan ni inte visa lite respekt för det yrket som förskollärare innefattar?



Vaddå trams? Det heter ju förskola. Ge er och visa respekt mot ett av världens finaste yrken!

2010-10-19 @ 11:27:33
Totte

Får man inte säga städerska, lapplisa eller snut heller? Det heter ju lokalvårdare, parkeringsvakt och polis. Eller donken det heter ju mc donalds. Samma sak, men vem bryr sig.

2010-10-19 @ 19:49:18
Jenni, mamma till Nova & gravid

Jag säger också dagis och fröken. Förskola är det man går på innan man börjar ettan enligt mig. Skulle jag jobba på DAGIS skulle inte jag ta det negativt om någon sa fröken till mig, eller kallade min arbetsplats för dagis istället för förskola.

2010-10-19 @ 21:35:49
URL: http://jennisfamilj.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0