Helgen...

Nu är helgen slut och den har vart jättemysig!

Vi startade fredagen med ett besök på Tyresö Kliniken och slappnade av i varsit 45 minuters floating. Jättemysigt! För de som inte vet vad floating är:

Behandlingen består av ett antal sessioner där man ligger i en flyttank. Denna är 2,60 m lång 1,65 m bred och ca 1,35 m hög. Tanken är fylld till ungefär 25 cm med vatten som berikats med Epsom salt, salthalt 23-28% vilket gör att den person som sedan lägger sig i tanken tenderar att flyta och på så sätt förnimmer viktlöshet.

Vattnet renas 20 minuter mellan varje person genom tre olika filterenheter. Den höga salthalten tillsammans med väteperoxid H2O2i kombination med UV-C ljus gör att vattenkvaliten är mycket bra.

En behandling pågår vanligen i en timme. Under de sista 20 minuterna övergår hjärnan ofta från alfa eller beta hjärnvågor till theta. Det samma sker strax innan man somnar och vaknar, men i flyttanken kan det pågå i flera minuter utan att man förlorar medvetandet. Detta är nyttigt för kreativitet, probemlösning och inlärning. Ju oftare tanken används, desto längre blir theta-perioderna.

Undersökningar har visat att floating är effektivt i fråga om stressrelaterad smärta och ångest. Enligt en undersökning som under en sjuveckors tid studerade 140 patienter med långvariga symptom blev 22 procent helt fria från smärta medan 56 procent upplevde klar förbättring. Uppdelat efter symptom visade studien att 23 procent sov bättre, 31 procent upplevde mindre stress, 27 procent kände mindre ångest och 24 procent blev mindre deprimerade eller kom helt ur sin depression. Resultaten var stabila vid en uppföljning efter fyra månader.[1]

Tolv sessioner räcker för att uppnå lindring av ångest, depression och andra stressrelaterade symptom. En längre behandlingsperiod har endast visat sig ge något mer smärtlindring och lite lägre blodtryck.[1]

Floating har visat sig vara nyttigt inte bara för personer med kliniska problem utan ger generellt minskad stress och ökad kreativitet. Det har också påvisats hjälpa för personer som lider av kroniska muskelspänningar i ryggen och nacken.

Sen hämtade vi Elsa tidigare på dagis och gick hem och firade våffeldagen med lite våfflor. På kvällen blev det middag på olearys, sen fortsatte jag kvällen med Amina på olearys, vi dansade och hade jättekul! Det var verkligen något jag behövde!

Lördagen blev pyjamasdag, jag var lite seg från kvällen innan men den inget mer som tur var, kanske för att vi körde varannan vatten typ ;)

Idag jobbade jag på S-kongressen, riktigt kul, men jag är helt slut! Somnade nästan när jag nattade Elsa, det va riktigt mysigt!


Idag är jag riktigt glad!! 4½ månad kvar till bröllopet! Jag bara längtar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0