Grattis Elsa!

På 5 månaders dagen =)

Tänkt att det är 5 månader jag skrev det här inlägget. Värkarna hade kommit igång och jag hade vart vaken sen 2 på natten. Jag var förbannad på min mamma som inte hade förvarnat mig för att det skulle göra så ont! Jag var arg på mig själv som hade önskat i flera dagar att jag skulle få ont!
Jag gick runt i hela lägenheten och svor och planerade vilka bedövningmetoder jag skulle använda; ALLT!

Vid halv 11 tiden var Totte tvungen att ta över telefonen; då jag pratade med Huddinge sjukhus och de hade precis meddelat mig att de hade fullt och resten av sjukhusen var fulla! Men hon skulle ringa runt och höra om någon hade fått plats. Jag stod lutat mot köksbordet och grät och försökte andas genom värkarna!
Vid 11 tiden fick vi godkännt att åka in till Danderyds, så vi tog alla saker som var uppe, resten låg i bilen, så det blev mest min kudde, kamera och mobilerna och åkte in. Det tog ca 25 minuter, och då hann Totte att tanka ;)

När vi väl kom dit så möttes vi av en trevlig BM-studerande, hon visade in oss på ett rum, där jag fick lämna urinprov, sen fortsatta jag vandra runt i rummet tills en läkare kom och då fick jag sätta mig på sängen och då satte de CTG på magen för att mäta värkarna och bebisen hjärtljud. Där fick jag ligga i 20 minuter, med värkar och jag kunde dessutom inte röra mig!
Sen när de 20 minutrarna hade gått kom läkarn in igen och jag fick ligga kvar med ctg, men hon skulla ta hinnorna och sätta ett ctg på bebisen huvud, eftersom hjärtljuden sjönk och gick upp.
När hon hade tagit hinnorna forsade det ut vatten, vilken underlig känsla det va! Men hon kollade samtidigt hur mycket jag var öppen, och jag trodde jag var öppen minst 3 cm! Men det visade sig vara 7! Jag hade alltså gjort det mesta arbetet hemma, men hon sa; med tanke på att vi har tagit hinnorna kan värkarna bli lite jobbigare, så vill du ha lite lustgas. Aja tänkte jag, lite kan jag ju börja med, så det blev 20/80. Men värkarna blev så jobbiga att de var tvungna att höja till 50/50, men där andades jag bara in 2 gånger innan jag börja må illa och de som känner mig vet hur mycket jag hatar att spy! Så jag slutade med den helt, och så kollade de hur mycket jag var öppen, 8 cm! Det började likna något nu! Snart kommer hon! Läkarn tog samtidigt blodprov på Elsas huvud för att se hur mycket syre hon hade i blodet samt socker...

De sista centimetrarna va det jobbigaste! Kunde inte ligga, sitta eller stå. bad bla om ryggbedövning här, men när jag fick reda på att förlossningen kunde dröja ut med 10 timmar till(!?) så avböjde jag och skrek efter kejsarsnitt! Haha... Man har verkligen inte kontroll över något i den här situationen....
Men till slut bestämde jag mig att resa mig, och under tiden jag stod upp bytte de ut ctg:t på Elsas huvud, sen helt plötsligt var det dags att krysta!
I 40 minuter krystade jag ståendes, nu i efterhand kan jag inte fatta att jag stod upp! Med tanke på mitt knä, som är så instabilt, men jag lyckades!
Det jobbigaste var nog när huvudet var på väg, för det backade och jag blev verkligen förbannad på det, men tills slut kom hon ut, 14:14, 51 cm lång och 3080 gram.

Nu har det gått 5 månader och hon är helt underbar! Idag fick hon sin 5månaders spruta och det klarade hon galant! Efter det fick hon lite presenter på babyland :) måste ju skämma bort henne lite ;)


Elsa nykläckt =)


Kommentarer
Mormor

Grattis vår lilla solstråle till dina 5 månader. Hoppas att du inte blir får dålig av sprutan.



kramar

2009-09-22 @ 16:22:46
Madde

Hehe oki trevligt. :) men kommer mest att köra ut mammakläder iofs kommer en del flicksaker att komma ut också som är nytt med lappar kvar på hihi. :)

Kramar.

2009-09-22 @ 21:59:00
URL: http://metrobloggen.se/vhdbrud
Cassandra, Josefins mamma

Kommer inte kunna simmar, josefin har feber och vill vara hemma med henne ikväll! Vi försöker gå och simma nästa vecka istället :D

2009-09-23 @ 08:02:44
URL: http://weareyoungparents.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0